Motorové rogalo = Motorový závesný klzák = MZK
Krídlo Rogallo je flexibilný typ krídla . V roku 1948, Francis Rogallo , inžinier NASA , vynašiel flexibilné krídlo, ktoré je známe po ňom, ako „Rogallo Wing“ , flexibilné krídlo a malo sa použiť pri pristátiach kozmických lodí.
Motorové rogalo „HISTÓRIA“
V auguste 1961 Barry Palmer prvýkrát videl fotografiu krídla Rogallo, namontovanú na experimentálnom lietadle Fleep, uverejnenom v časopise Aviation Week a zaujímal sa o toto flexibilné krídlo vďaka svojej nízkej hmotnosti a jednoduchosti.
V októbri 1961 dokončil stavbu a odletel prvý pružný krídlový klzák ; V roku 1966 v Kalifornii Richard Miller zostrojil svoj „bambusový motýľ“ závesný klzák Závesný klzák (hovorovo rogalo, často iba krídlo, kedysi deltaplán) je jednoduchá konštrukcia zložená najčastejšie z kovovej kostry (duralové rúrky), spojenej kovaniami a oceľovými lankami, na ktorú je navlečený poťah (plachta) z pevnej syntetickej tkaniny (Mylar, Dacron) alebo igelitu.
Pilot je zavesený na túto konštrukciu prostredníctvom postroja, v ktorom sedí alebo leží. Závesný klzák sa ovláda len zmenou ťažiska, čo je vyvolané pohybmi tela pilota. Aby mohol ovládať smer pohybu klzáka, zmenu ťažiska vyvoláva rukami – odtláčaním sa od riadiacej hrazdy, ktorá je pevne spojená s konštrukciou.
Neskôr sa začali rogalá postupne doplňovať motormi, aby neboli závislé len na meteorologických podmienkach , ale aby sa mohli pohybovať vzduchom nezávisle od nich, na väčšie vzdialenosti.
Motorové rogalo „SÚČASNOSŤ“
Motorové rogalo sa skladá z:
1. Krídla/rogalo, klzák/ tzv. nosná plocha, ktorá na základe aerodynamiky, umožňuje pohyb motorového rogala vo vzduchu. Sú rôzne typy krídiel, ako napríklad školné, pre pomalšie rýchlosti a tiež kategórie profi určené pre skúsených pilotov a väčšie rýchlosti letu.
2. Trojkolky/trike, podvozok/, ktorá je upevnená pod krídlom v jeho ťažisku. Môže byť jednomiestna len pre pilota, alebo dvojmiestna pre pilota a pasažiera, alebo žiaka pilotného výcviku. Obsahuje okrem samotnej konštrukcie aj prístrojové vybavenie, napr. výškomer, rýchlomer, vario, motorové prístroje atď. Tiež je na nej upevnený motor s vrtuľou, ktorý tlačným usporiadaním dáva motorovému rogalu hnaciu silu k letu.
Motorové rogalo = Motorový závesný klzák = MZK
Motorové rogalá najnovšej generácie už majú, pefektný aerodynamický tvar, dokonalé vystreľovacie záchranné systémy, kvalitné letecké motory rotax 912 s výkonom 80 hp alebo 100 Hp, ako aj elektrický posuv ťažiska na reguláciu rýchlosti a sú vyrobené z vysokopevnostných a ľahkých materiálov.
Hlavné výhody motorového závesného klzáka
medzi lietadlom a MZK, je to ako rozdiel medzi jazdou autom a na motorke úžasný výhľad do všetkých strán a spojenie s prírodou bez obmedzení uzatvorenej kabíny, perfektná možnosť fotografovania a natáčania videí, bez prekážok a okienok
MZK je schopný odštartovať zo spevnených plôch letísk, z nespevnených poľných ciest, lúk a pasienkov a tiež tam aj pristáť. Cestovná rýchlosť MZK sa pohybuje medzi 75-110km/h, preto je schopný letu na väčšie vzdialenosti, pričom pri pomalšom lete si môžete vychutnávať pohľady na krajinu a jej detaily.